Agnes Looft

Scout festival!!
Som fortsättning på födelsedags helgen så gick jag upp lite i 7 på söndagen för att ta taxi till en metro där alla scouter skulle mötas för att åka till en scout festival. Jag går i Rutas, alltså Rover i sverige och är bland dom yngsta men inte yngst. En kille är född 31 december 2000, de kan inte vara jättekul! Vi tog metron i ca 30 min och under resan fylldes metron med fler och fler scouter och tillslut stod vi som sillar i ett hav av scoutskjortor. 
 
I spanien fungerar inte scoytskjortan som i Sverige utan de har istället olika färger för var ålders grupp. Rutas har grön och min grupp har bestämt sig för att kopiera de skottska scouterna och har därför sytt kiltar hahaha! jag som verken hade kilt eller scout skjorta fick låna en kilt av en som inte skulle dit men scoutskjorta fick jag klara mig utan. De gjorde dock inget för jag hade nog svettats ihjäl med mer kläder. 
 
Vi kom dit och satte upp vårt stånd, hela festivalen gick ut på att alla scout kårer hade gjort en egen sång/teater som dom skulle framföra och där fanns domare och allt som bestömde vem som var bäst men eftersom de är ganska tråkigt att titta på de i 10 timmar är de även en stor scout marknad där alla säljer hand gjorda saker som pins, tröjor, öronhängen, klistermärken och mycket mycket mer! Vi sålde massvis av saker som tryck och godsedjur men även tröjor och massa men de som sålde bäst var en av killarnas hand gjorda söljer. Han målar dom själv och sen sålde vi dom, han tjänade nästan 500 euro av de. Jag köpte en med en liten elefant som är super fin! 
 
(null)

Vi tävlade med vår sång och de blev verkligen coolt, tyvärr kan man inte lägga upp filmer här så vill man se så får man skriva till mig så kan jag skicka den. Tog inte heller någon bild för var helt upptagen med allt vi gjorde under dagen men de var verkligen en super rolig dag och nu har jag fixat en scoutskjorta som sitter som en påse (annars var den inte lång nog i armarna) så de ska bli super! 
 
Jag har fått klago mål när jag inte lagt med bilder så här är en 100% googlad bild på spanska scouter i rutas, med samma scoutskjorta som jag har. Den ljusblåa är ledare för lobos (=vargar, upptäckare i sverige) 
Nästa helg är jag iväg fredag-söndag på scoutläger och de ska bli väldigt interessant, speciellt som av dom jag lärt känna är de bara en som ska åka av totalt massvis. Om jag förstått rätt är de mer åt hållet voluntär arbete än scoutlägren i sverige, någon gång har de spenderat en helg med att städa skogen en annan att laga hus. Ska bli interessant att se vad vi ska göra och hur man gör i spanien! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress