Agnes Looft

San Valentin & likör
I onsdags var de alla hjärtans dag, eller San Valentin som det heter i spanien. Vi vaknade till att min värdmamma köpt chockladkaka och gjort te till mig och varm chocklad till mina värdsyskon, var en bra början på dagen! När vi kom till skolan möttes alla av små lappar som nunnorna hade satt upp, en skulle man skiva vad man älska i världen, en var om vänner och en annan om mat, alla var formade som stora hjärtan. Väl i klassrummen hade de lagt små lappar på varje bänk. Dessa fick jag och Mar, min klasskompis. 
Översättning: Jag älskar dig alltid och mycket och den andra säger att älska varndra, här börjar revulotionen. 
 
Vid 10 fick vi gå till mässa, det var 40 dagar till påsk så vi ska nu ingå en resa av rening (min tolkning av prästens långa tal). Det var interessant men ganksa mycket gud är bäst, sköt er eller så hamnar ni i helvetet så till och med mina klasskompisar reagera på att de var en väldigt deppig mässa. Vi fick sen gå fram till altaret och så ritade prästen ett kors med aska i våra pannor som vi inte fick ta bort förrens vi lämnat. Jag misslykcdes med att gå in i kyrkan igen, vi ska gå ner på knä och buga för gud men jag glömmer alltid så nunnorna tittade skeptiskt på mig. Jag frågade om jag fick ta en bild där inne för att visa men eftersom skolan har strikt mobil policy fick jag inte av nunnan, ska dock fråga min kontaktperson på skolan för jag tror han hade kunnat vara mer förstående. Det är en ganska enkel sal med bänkar och ett altare med jesus hängandes där framme. Fönstren är dock fina, de är gjorda av olika färger precis som de brukar i kyrkan men de har inget mönster eller liknande. 
 
På kvällen hade min värdmamma gjort fin middag med massvis av olika saker samt hemma gjorda flan (vet inte om de är samma sak som brylépudding men de är en pudding liknande efterätt med kola sås). Hon gjorde en med kaffe, en med chocklad och dulche de leche (tjock kola sås typ) och en vanlig med lite vanilj. 
Vanliga 
Kaffe, min värdbror hann ta en bit innan jag han fånga den på bild dock! 
 
Idag hade jag och min biologi lärare planerat en liten mini fika, var fredag har vi biologi sista lektionen och alla är enomrt hungriga och trötta så hon tar alltid med något vi kan fika på under lektionen så jag frågade om jag fick ta med pepparkakor. Min lärare blev överlycklig och bestämde sig för att vi skulle ta de sista 20 minuterna till att bara chilla och fika och bakade och köpte apelsiner till fikan också. Hon försökte övertala nunnorna i köket att hon skulle få en flaska vatten men de vägrade tvärt och då gjorde min lite halv galna biologi lärare vad jag tror sällan händer 2orna i sverige, hon letade upp en flaska likör och starksprit på sitt kontor om hon tog med till lektionen. Majoriteten av min klass är 18 år och alla som är 18 (plus jag för jag fyller år imorgon så jag blev ett undantag) en liten skvätt av någonsorts röd likör för att smutta på och eftesom vi skulle fira att jag trots allt fyller 18 år imorgon fick jag även en shot. Jag rekomenderar inte att acceptera shots från biologi lärare, de smakade som något hon stulit från en kemi labb som gått fel men det var en rolig upplevelse. 
Victoria

HAHAHAH, OMG, kan inte fatta att ni faktiskt blev bjudna på sprit under en lektion i skolan!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress