Agnes Looft

Humanidades? Ciencia?

Nu har jag gått 2 dagar i skolan. Kommer gå upp runt 6 var morgon, klär på mig, äta frukost, göra "lunch" och sen ta skolbussen med mina värdsystrar. Börjar skolan 8.15 var dag och slutar 14.15. Klockan 11-11.30 har vi vår enda rast och då är äter man en macka eller en frukt men ingen riktig lunch som i Sverige, den äter man när man kommer hem runt 15. Detta gör att jag går hungrig typ halva dagen fast jag har med mig en macka och frukt, men de är nog en sån sak man vänjer sig vid. 


Första dagen skulle man kolla på listor för att se vliken klass man hamnat i och jag och mina värdsystrar leta och leta bland ciencias (natur) men hitta inte mig och höll på att ge upp när vi ser mig i humanidades (human). Så 8.15 igår började jag human istället, de består här av latin, engelska, franska, historia, filosofi, litteratur, lengua (spanska) och ekonomi... de var inte riktigt min grej om vi säger så. Tog mig 2 lektioner att inse att detta är inget för mig samt ett missförstånd som gjorde att jag hamnade i fel klass och tog ett matte prov som inte alls var tänkt till mig istället för latin som jag skulle varit på. Latin måste jag dock säga var bäst av alla de ämnena för gruppen som läste de var så liten så läraren kunde anpassa lite efter mig och jag kunde faktiskt fråga när jag inte förstod och han var väldigt trevlig så de var kul men de vägde inte riktigt upp för resten. 

Engelskan såg jag ju mest fram emot men fyyyy va hemsk den var. Jag har aldrig hört en engelsk lärare prata så dålig engelska innan vilket såklart gjorde att min klass inte kunde något på engelska heller. Hela engelsk lektionen var på spanska och ett tag missförstod jag helt och fatta inte alls vad vi gjorde så jag frågade, på engelska, om läraren kunde upprepa fast på engelska (var ju trots allt engelsk läraren). Läraren förstod inte. Hon förstod inte "can you repeat that in English? I don't understand what we're doing" hon fråga mig bara om jag inte kunder spanska, inte jätte bra svarar jag, jag är ju från Sverige (viket hon visste för hon hade redan frågat 3 gånger). Hon frågade sen 2 gånger varför jag inte kunde spanska och svarade sen på något helt annat på engelska så jag vet fortfarnade inte vad vi gjorde men verka inte vara viktigt. 

De spelar faktiskt ingen roll om de var viktigt för IMORGON BYTAR JAG TILL NATUR! Jag är sjukt taggad och ska bland annat ha anatomi och tecnologi! Wohoo! Även lärt känna 1 i natur klassen så de gör ju de hela bara bättre! Så nu taggar jag ytterliggare en dag av att bli kallas Julia (för de är mitt mellan namn och de enda lärarna förstår hur dom ska uttala), få säga hela mitt namn därefter lärarna inte förstår nada och jag säger "kalla mig bara Agnes". Börjar nästan bli komiskt när varje lärare gör det! 

Förresten börjat sno hunden för att ta små promenader för att se hur allt ser ut här omkring, han verkar också uppskatta de!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress