Agnes Looft

Gymnasiet i Sverige VS gymnasiet i Spanien

Att gå i skolan i Spanien är lite annorlunda så tänkta att jag skulle skriva lite om de. Framförallt är de ju såklart att språket är annorlunda som ställer till det men de är fler saker än de! 


Vi har en klocka, en sådan man ser i amerikanska filmer som berättar när lektionener börjar och slutar. Den låter som brandlarmet i sverige och jag undra hur brandlarmet här kommer låta. Klockan är nämligen extremt hög ljud och man kan verkligen inte missa det. Exakt alla lektioner är 55 minuter långa, även proven är aldrig längre än så. Förutom Spaniens motsvarighet till nationella proven, de är lite längre. De har man 3 gånger om året, de är nämligen 3 terminer och inte 2 som i Sverige. Höstterminen som slutar vid jul, midterm som pågår ca till påsk och sen en sista som är tills skolan slutar ca den 24e juni. 

Betygssystemet är också annorlunda, de är 0-10, 5-10 är godkänt och 0-4 är icke godkänt. Var termin får man ett betyg och i slutet av skolåret räknas de ut ett medelvärde på dessa, de är ens betyg. Sen kan läraren lägga till eller dra av poäng pga uppförande eller lite vad de vill verkar de som. Jag har fått en 4,5 (5, de avrundas till heltal) i anatomi, 0,5 i matte för jag var inte medveten om att vi hade prov och 9 i engelska (stava fel på 2 ord så fick inte 10...dyslexi tas 0 hänsyn till här så de suger ju lite). De är ganska spritt alltså. 

Här finns även väldigt få gymnasie program att välja på och alla är högskoleförberedande, samhälle, human och naturvetenskap. De finns en skola som har IB också men that's it om jag förstått de rätt. Filosofi är obligatoriskt på alla linjer tillsammans med engelska och spanska. På naturproggramet är biologi inte obligatoriskt vilket jag tycker är konstigt speciellt som kemi & fysik är ett ihopslaget ämne och det är obligatorikt.

Precis som Sverige har vi individuella val, jag läser anatomi, biologi och teknologi. Finns dom som läser latin, franska eller ekonomi. Vissa skolor har tyska men inte min, vi har grekiska men den startade inte detta året annars hade jag velat gå de! 

Största skillnaden är kanske att gymnasiet här bara är 2 år, i Sverige har vi ju 3 år. De går alltså ut ett år innan oss vilket ju är kul för dom. 

Lektionerna är mer som föreläsningar, de har vi såklart i Sverige också men jag tycker ändå de är lite mer praktiskt arbete också. De beror ju på lärare i sverige men ALLA lektioner här står läraren och pratar, eventuellt skriver på tavlan. Inte ens matten får vi göra uppgifterna själva utan vill man tvunget de får man göra de hemma som läxa, de är dock frivilligt så få gör de. Jag gör de när jag inte fattar vad vi pratar om. 

Detta gör att jag vissa lektioner tappar helt intresset för vad vi snackar om, speciellt om läraren pratar snabbt och inte skriver på tavlan. Några lektioner har jag läst i min spanska bok istället eller en helt vanlig bok för jag verkligen inte lyckats följa lektionerna. Det är dock lättare än första dagarna, nu kan jag om jag fokuserar nästan alltid följa de läraren säger. Första dagarna var de så uttröttande så jag råkade somna på några lektioner... inte ordentligt och blev aldrig påkommen dock! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress