Agnes Looft

Valencia så här långt!

Nu har jag bott här ett tag men vi har absolut inga rutiner än och jag har bara haft lektioner 3 dagar. 


Första veckan åkte vi på kemi utflykt till ett universitet där vi genomförde experiment och vi fick känna på hur de var att gå där. De var kul och en bra första dag för de gjorde de lättare att prata med de i klassen och inte lika stelt som en lektion kan bli. På tisdagen och onsdagen hade jag lektioner och de var roliga! Jag har helt fått bygga mitt schema så har lektioner med alla möjliga men majoriteten med naturklassen som är samma ålder som jag. De är väldigt trevliga och de kan nog bli riktigt bra! 


På torsdagen åkte jag till Madrid över helgen tillsammans med en tjej från Valladolid och vi hade en super helg! Vi såg lejonkungen, gick på Harry Potter exibition och massa mysiga fik och restauranger. Vi avslutade helgen med en massage som var väldigt trevlig! 


(null)

(null)
Gatoteca, ett katt "café" där man kunde köpa en dricka och gå och mysa med en massa katter! Gick även bra att adoptera en om man ville, detta blev min favorit! Han hette Seous(stavar exakt så)
(null)
Mysigt 50-tals fik/resturang vi hittade!
(null)
Clara som drar upp en mandrake
(null)
Clara spelande lätt variant av quidditch
(null)
Clara lekande med en katt på cafet

Sen fick jag vara ledig måndag- onsdag för alla 2or var iväg i Madrid men eftersom jag kommit in i klassen så sent så fanns de tyvärr ingen möjlighet för mig att följa med men de var skönt att stanna hemma. Jag sov, gick på yoga, såg ikapp på serier och läste böcker. Några väldigt chill dagar helt enkelt! 


Torsdag åkte vi på äventyr med biologin och fick även då göra experiment på ett universitet. De var kul men de märks att de inte har labb i skolan här och  de tycke jag är väldigt synd. Här är de enbart teori och praktisk kan är oftast 1 h/läs år. Så i princip inget... 


(null)

DNA stäng 

(null)

Läraren som höll i lektionen! Många filmade hela för att kunna göra de hemma. 

Fredag var vanliga lektioner igen och jag hade några lektioner för första gången! Än så länge gillar jag de flesta men cultura cientifica (som jag dock inte förstått riktigt va de är) och comentario de texto (dr man kommenterar texter) är de jag tycker känns roligast men de ät bara första intryck! Valencianska (språket här nere) går jag med de som pratar de hemma och alltså kan de flytande så just nu förstår jag absolut inget eller jag kan förstå små delar och när min värdmamma pratar med sin mamma eller systrar (ända gången hon pratar valencianska) så kan jag förstå innebörden men inte särskilt mycket mer. 


(null)

Mitt schema! Där de står flertal har jag fått välja. 


Nu i helgen har vi chillat hemma för båda mina värdsyskon är sjuka med hög feber, huvudvärk och slemmig hosta, håller tummarna för att jag inte får de.... Jag smet ut en runda igår dock och vandra omkring i centrum, de är bara 20 min promenad till centrum från mitt hus så de är super smidigt! Vi har även en fin park precis utanför huset som jag gått och satt mig och läst bok lite, den är mysig och jag funderar på att köpa rullskridskor så jag kan åka omkring. Är många som har de här! 


(null)

(null)

(null)
Parken precis där jag bor! 

Uppdate 22.42, har har nu också feber...
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress