Agnes Looft

6 månader i Spanien!
Nu har det gått mer än 6 månader, 6 månader och 8 dagar om man ska vara exakt! 
 
Just nu är de festival här nere i Valencia och vi har ledigt från skolan! Gatorna är fyllda med stora statyer som ska brännas på måndag natt och jag kommer skriva mer om det efteråt. Nu de senaste veckorna har vi haft många leduga dagar i skolan och jag har varit på äventyr lite runt om i staden. 
 
Jag har besökt parker, rullat runt i staden längst cyckelbanorna och bara sett mig omkring så de kommer bli många bilder i detta inlägget. 
 
(null)

(null)

(null)

jag har rullat igenom parken i den igentorkade floden som finns i staden, den är enorm och sträcker verkligen sig igenom hela staden nästan till stranden men jag gav upp en bit innan jag kom ner där. Det är en jätte trevlig park fylld med fotbollsplaner, lekplatser, fina växter, fontäner och så mycket mer. 
 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

 
Sen har jag besökt saluhallarna i staden, den ena är mer för att fika och på helgen finns som en lyx loppis där inne medans den andra (mercado central valencia) är en enorm byggnad helt överfylld med frukt, bröd, vin, kött, fisk och verkligen ALLT du kan behöva. Väldigt roliga utflykts mål, nu runt fallas är gatorna vid den andra är fyllda med stånd. 
 
(null)

(null)

 
Mormor har varit nere runt Alicante med några vänner så jag åkte och hälsade på dom några dagar vilket var super trevligt och jag fick se lite mer stränder, fika och äta god mat. Det var kul att träffa mormor men jag reckommenderar verkligen inte att låta 60-70 åringar köra i spanien, de gick sådär om vi säger de snällt men det var ett äventyr det med! 
 
(null)

(null)

Jag känner att jag börjar komma in lite mer i mitt gäng i skolan så de är kul, de är verkligen ett trevligt gäng och förhoppningsvis ska vi hitta på något nu under Fallas. Vi såg la mascleta i onsdags efter att vi firat fallas i skolan vilket var coolt, de är en enorm smällar show, den innehåller lite fyrverkerier men de är mest ljudet som är grejen. Den är bara 6 minuter lång men man måste komma ca 1 timme innan för att få bra platser! Vi kom 50 minuter och hamna ändå ganska långt bak men vi såg allt bra.
 
(null)

(null)

(null)
(null)

(null)
 
I skolan firades fallas med att de som går i första ring har gjort stora gubbar som ska brännas och alla andra har också fått göra bidrag men de var mindre. Första ring gjorde en enorm mobil samt "omvända världen" vilket innehöll alla lärarna i verklig storlek fast omvänt, t.ex en lärare som är skallig i mitten av huvudet fick mowhawk, en som är väldigt sträng och fick bikini och glittrigt hår samt en flygbiljett till bahamas, vår lärare som är 2 meter var en bebis och nunnan dyrkade djävulen! Vi gav gåvor till jungfrun Maria, min klass hade köpt ett olivträd som ska planteras på skolans gård och parallelklassen köpte ett äppel träd och ett plumon träd. Vi hade bläst upp 3000 ballonger under dagen i rött, gult och blått och vi använde dom för att bygga valencias flagga som vi sen fick attackera med tandpetare och spränga hela alltet, jag tyckte de var mycket jobb för några minuter av att spränga dom. Sen var de crossant och varm chocklad (alltså ren choklad man smällt och dricker, inte som varm choklad i sverige) och de avslutades med att vi brände alla gubbarna och sen dansade vi omkring och lekte. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress