Agnes Looft

Testa nya saker!
Denna veckan har jag testat nya saker, vilket jag tycker är väldigt roligt! 

Jag testade på fysik klassen i skolan istället för idrott. Valde att byta bort idrott då klassen jag hade de med var helt upptagna med att prata skit under lektionen eller springa omkring som 3 åringar. Slutade med att jag stod bredvid läraren och gjorde nada vilket var sådär kul, vi har nämligen bara 1 h idrott där en grupp skulle hålla en presentation i 20 min och sen hade vi fri lek. Ska vara så i drygt en månad till så kändes inte som något för mig. Läraren var dock väldigt trevlig och han verka ha roliga planer för de yngre klasserna men vill inte ha idrott me sexton (enda andra gruppen som passa mitt schema). Så nu letar vi efter något jag kan byta till och fysik ligger högst upp. 

(null)
Bild min kompis i Valladolid ritade på oss allihopa, är en screenahot från instagram. Saknar dom men de är bara  3h bort så vi ses nog snart 

Jag har börjat promenera hem från mina spanska lektioner för att få se staden lite mer och försöker med hjälp av Google maps hitta olika vägar. Än så länge har jag mest sett små affärer och lägenheter men har hittat en del full med second hand affärer som jag gillar! Den har en vegansk resturang, tatuerings studior och massa coola affärer! Gillar mina små upptäcktsfärder! Glömde dock mitt busskort en dag och då regna de ganska ordentligt vilket gjorde de lite tråkigare att gå hem för jag hade bara jeansjacka (något jag inte vågat göra om). 

I torsdag när jag kom hem från en trevlig promenad skulle min värdmamma och värdsyster till sin skönhetssalong och plocka ögonbrynen och fixa lite grejer så jag följde med. Slutade med att jag fick mina ögonfransar permanentade. De känns lite mysko och ser ut som jag har maskara på mig och kan inte riktigt bestämma mig om jag gilla de men de går bort om ca 8 veckor så de gör ju inte så mycket. Tror jag hade gillat de bättre om jag gjort de hos någon annan, hon har böjt mina underfransar så de också är vikta uppåt och vissa ligger som i små L åt sidan. Lite knasigt men tittar man inte så nära så syns inte de! 
(null)
Såhär ser ögonfransarna ut nu!

Idag testade jag scouterna här nere! De kluddade mycket när jag skulle börja med de i Valladolid så jag var lite orolig att de skulle bli så igen men de var smidigt! Vi pratade i torsdags och kl 10.50 väntade jag utanför, hon hade glömt att berätta att de bytt del av byggnaden som ingång så jag stod och väntade vid fel del av allt (till mitt försvar var den dörren målad med deras namn och stor scoutlilja så de var logiskt). Som tur kom de en kille med scoutskjorta förbi så jag fråga honom och de visa sig att jag skulle vara i hans grupp så jag följde bara med honom! 

De hade mötet tidigare än vanligt denna lördagen så de var inte så många som dök upp först men de var lagom. Första timmen var vi 6 st med mig och vi pratade om scouting i Spanien vs Sverige, deras projekt och läger. De har massvis av grejer planerade och gör mycket volontär arbete, just nu försöker de hjälpa en population utanför Valencia där husen börjat rasa och samla in penar till dom.  De är en kristen scoutkår men de hade jag aldrig gissat om de inte sa de, var inte ett kors i sikte och gud nämndes inte en gång så de var en skön skillnad från min katolska privatskola som är fylld med det. 

Idag byggde vi ett enormt insekts hotell som ska sitta på innergården. Den har bambu rör, pinnar som vi borrat hål i, kottar, bark och något mer jag inte kommer ihåg. Den är ca 1,5 m hög och kanske 50 cm förutom översta delen som är drygt en meter. De var kul att få såga och hålla på med killarna, kändes ganska likt scouterna i Sverige. Jag var snabbare än killarna på att såga för de gör tydligen inte de sp ofta medans vi gör de iprincip var gång vi har läger. De spanska scouterna var väldigt chokade att vi hade kajak, kanoter och segelbåtar och kunde ta oss till skogen så lätt. För dom har inte precis några bokskogar eller möjligheter till att ta sig till en sjö, däremot har de havet inte så långt ifrån men de verka dom inte tycka va så kul. 

Som avslutning sjöng vi en sång vi ska uppträda med nästa söndag, de är karneval denna helgen och nästa helg ska de firas med scouter från hela Valencia med en stor sång tävling och marknad med saker scoutgrupperna gjort. Min har gjort hand målade söljer, armband och små nyckelrings gubbar. De andra avdelningarna har gjort fler saker. Vi avslutade sen i en cirkel och plötsligt blev jag in puttad i mitten av allt där de invigde mig som spansk scout. Jag fick sätta på mig en skjorta och så sjöng dom något, de var lite roligt. I Spanien har de olika färg på skjortan beroende på deras ålder så min ålder har grön skjorta, olikt Sverige där alla har blå skjorta. 

(null)
Raul i vår gröna skjorta som var väldigt skeptisk till att jag skulle ta en bild på honom. Var hans som hjälpte mig hitta rätt. 
(null)
Längst fram står dom och trummar på tunnor, barnen har marakas med ris, kastanjetter gjorda av gummiband och kapsyler samt rör med skårer som gör ljud. (+ 2 gitarrer) Alla sjöng med och var ålder har en egen sak de ska göra i refrängen, vi skriker ¡diversión!, några låter som indianer, andra sjunger na na na m.m! 

Tycker de är kul att testa nya grejer och ska se om jag kan hitta ett ställe att rida på också men nu blev mina helger lite mer fulla. Nästa vecka är de som sagt tävlingen så vi ska ha möte hela lördagen för att förbereda och sen hela söndagen till att tävla/sälja grejer. Helgen efter är de läger för hela Valencia kommun och 2 veckor senare är de 5 nätters läger så de kan bli riktigt kul! 

Nästa vecka är de dock min födelsedag på lördagen så tror jag bara ska gå på halva för på kvällen ska jag och några kompisar äta middag och hitta på något. Antagligen ska värdfamiljen och jag också göra något! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress